Marmota Maps kaartspel Alpen dieren kwartet
32 verschillende alpendieren – van A als Alpenlangoor tot Z als citroenpieper, van de kleine gletsjerluis tot de machtige bruine beer. Zes categorieën en bijzondere informatie over elk dier zorgen voor veel plezier bij het spelenderwijs leren kennen van de dierenwereld van de Alpen.
Er wordt gespeeld in de volgende categorieën:
De gebruikelijke maximale levensverwachting van de dieren wordt aangegeven. Met uitzondering van landbouwhuisdieren betreft het gegevens voor dieren die in het wild leven.
Voor vliegende dieren wordt de gebruikelijke maximale spanwijdte aangegeven. Voor de andere dieren geven we de lengte aan vanaf de punt van de snuit of neus tot aan de staartwortel.
Het gebruikelijke maximale gewicht van de dieren wordt aangegeven.
De gebruikelijke maximale hoogte wordt aangegeven waarin vertegenwoordigers van de diersoorten (ook buiten de Alpen) voorkomen.
- Leefgemeenschap (groepsgrootte)
De gebruikelijke maximale grootte van de groepen waarin de dieren leven wordt aangegeven. Bij soorten die ten minste een jaar besteden aan het grootbrengen van hun jongen, worden ook de jongen meegerekend.
- Nakomelingen (gemiddeld per worp/legsel)
Aangegeven is het gemiddelde aantal nakomelingen dat de dieren ter wereld brengen. Bij eierleggende soorten wordt het gemiddelde aantal gelegde eieren aangegeven.
Spelregels:
Variant 1
Het spel kan met minimaal twee spelers worden gespeeld. Aan het begin worden alle kaarten goed geschud en met de klok mee verdeeld. De speler links van de deler begint door een categorie van de bovenste kaart van zijn stapel te noemen. De waarde wordt vergeleken met die op de bovenste kaart van de volgende speler. Afhankelijk van de afspraak wint de kaart met de hoogste of laagste waarde. De winnaar ontvangt de kaart van de medespeler. De speler die aan het einde alle kaarten heeft, wint. Als een speler nog maar drie kaarten in zijn hand heeft, hoeft hij niet meer de bovenste kaart te spelen, maar mag hij een kaart kiezen. Als twee waarden gelijk zijn, volgt een beslissingsronde. De speler die als eerste "Stich" roept, mag in de beslissingsronde de nieuwe categorie kiezen.
Variant 2
Het spel kan met minimaal drie spelers worden gespeeld. Er zijn acht kwartetparen - van 1A-D tot 8A-D. Het doel is om zoveel mogelijk bij elkaar horende kwartetten te verzamelen. Aan het begin worden alle kaarten goed geschud en met de klok mee verdeeld. De speler links van de deler begint door een speler naar keuze om een bepaalde kaart te vragen, bijvoorbeeld 2D. De speler moet echter al minstens één kaart uit dit kwartet hebben, in dit voorbeeld dus 2A, 2B of 2C. Als de medespeler de gevraagde kaart heeft, moet hij deze aan zijn medespeler geven. In dat geval is de eerste speler weer aan de beurt, totdat een medespeler de gewenste kaart niet heeft. Vervolgens is de volgende speler met de klok mee aan de beurt. Als een speler een compleet kwartet heeft, legt hij dit open voor zich op tafel. De speler die aan het einde de meeste kwartetten heeft verzameld, wint.
Met elk kwartet beschermt u een halve vierkante meter natuur - LBV
De natuur blijft alleen zo mooi als we haar de ruimte geven die ze verdient. Daarom beschermt Marmota Maps met elk verkocht kwartet een halve vierkante meter natuur door een kleine donatie aan de Landesverband für Vogelschutz in Bayern e.V. (LBV). De LBV beschermt niet alleen natuurgebieden. Ze beheert ook de Adlerhütte in Bad Hindelang, een van de beste plekken in de Alpen om steenarenden te observeren, met veel informatie over de heerser van de alpenlucht, en zet zich in tal van andere projecten in voor de natuur. Steun ook de LBV in haar werk door dit kaartspel aan te schaffen!